niedziela, 2 listopada 2014

Tort czekoladowy z bezami

Chociaż od wykonania tego ciasto minęło już kilka tygodni, to chodziło ono za mną cały czas, więc doszłam do wniosku, że nie mogę się nim z wami nie podzielić. Ciasto, które ze względu na okazję zostało mianowane tortem, zrobiłam na urodziny mojego starszego brata. Długo zastanawiałam się, co mogłoby być najbardziej odpowiednie, gdyż chciałam uniknąć typowego tortu z kremem, tort bezowy wydawał mi się zbyt delikatny (gdyż musiałam brać też pod uwagę przetransportowanie ciasta w inne miejsce), padło więc na ciasto czekoladowe... aby nadać mu odświętnego charakteru, udekorowałam je bezami...

Inspirowałam się przepisem na ciasto czekoladowe z niezastąpionego White Plate, trochę modyfikując znaleziony tam przepis. Ciasto jest bardzo, ale to naprawdę bardzo mocno czekoladowe z kawowym posmakiem, jest niezwykle gęste, zbite i wilgotne pokryte grubą warstwą czekoladowej polewy, to ciasto którego możesz zjeść kawałek, a nie możesz o nim zapomnieć. Na dodatek zapach czekolady unosi się w powietrzu jeszcze przez bardzo długi czas. Polecam szczególnie miłośnikom czekolady, nie tylko na wyjątkowego okazje.



Składniki:

Ciasto

  • pół łyżeczki mielonego kardamony
  • 200 ml mocnej kawy
  • 200 g gorzkiej czekolady min. 70%
  • 200 g masła
  • 3 jajka
  • 80 ml śmietany
  • 300 g cukru pudru
  • 170 g mąki
  • 1 łyżeczka sody
  • 30 g kakao

Bezy
  • białka z 2 jajek
  • 150 cukru pudru lub drobnego cukru

Polewa
  • 200 g gorzkiej czekolady min. 70%
  • 50 g masła
  • 1 łyżka miodu

Przygotowanie:

Aby przygotować ciasto rozpuszczamy masło i czekoladę połamaną na kawałki w kąpieli wodnej. Zaparzyć 200 ml mocnej kawy, dodać do niej kardamon i gotować przez na bardzo małym ogniu przez około 10 minut, tak by została trochę ponad połowa płynu; odstawić do przestudzenia.

Jajka utrzeć ze śmietaną i cukrem pudrem, do tej masy wlać przestudzone czekoladę i kawę i dokładnie wymieszać. Dodać przesianą mąkę, sodę i kakao. Dokładnie wymieszać.

Tortownicę o średnicy 21 cm wysmarować masłem i wysypać bułką tartą, wlać do niej przygotowaną masę. Ciasto piec około godzinę i 15 minut w piekarniku nagrzanym do 160 stopni; stan upieczenia ciasta sprawdzamy, patyczkiem, jest gotowe, gdy patyczek jest suchy. Ciasto studzimy.

W tym momencie można przygotować bezy. Białka z cukrem podgrzewamy na parze do około 60 stopni i ubijamy mikserem do całkowitego wystudzenia. Masę przekładamy do rękawa cukierniczego, wyciskamy małe bezy na blachę wyłożoną papierem do pieczenia. Bezy pieczemy w temperaturze około 130 stopni przez 45 minut. Warto obserwować bezy w trakcie pieczenia, i wyjąć w momencie gdy będą chrupkie z wierzchu, ale nie zaczną się rumienić.

W tym czasie przygotowujemy polewę. Rozpuszczamy czekoladę z masłem w kąpieli wodnej. Ciepłą masą pokrywamy całe (koniecznie wystudzone) ciasto także jego boki, gdy polewa wystygnie na cieście, układamy bezy. Ciasto wstawiamy do lodówki na kilka godzin a najlepiej na całą noc do lodówki.


Smacznego!

4 komentarze:

  1. Takie obłędnie czekoladowe musiało smakować bajecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Odpowiedzi
    1. Este pastel estaba muy rico y muy del chocolate. Ana, gracias por tu visita:)

      Usuń