wtorek, 13 maja 2014

Sernik z polewą owocową wg Anny Applebaum

Zapewne już wspominałam, że serniki to moje ulubione ciasta, dlatego też często sprawdzam różne przepisy. W moim domu sernik zawsze był jeden - słodki, z bakaliami, bez polewy, bez spodu. Teraz próbuję różne opcje, te lżejsze i mniej słodkie, jak sernik cytrynowy, klasyczne - sernik wiedeński czy cięższe i słodsze jak sernik karmelowy.

Ostatnio zrobiłam sernik tradycyjny z polewami śmietankową i owocową według przepisu z książki Anny Applebaum - "Przepisy z mojego ogrodu". Wyszedł bardzo smaczny, poza tym łączył w sobie słodycz masy serowej z kwaskowatością polewy owocowej (truskawkowo-porzeczkowej), co dla mnie jest idealnym połączeniem. Na dodatek zaskoczył mnie sposób na spód sernika, który zrobiony był z... bułki tartej - spotkałam się z tym po raz pierwszy, ale muszę przyznać, że to przedni pomysł, z którego na pewno jeszcze nie raz skorzystam.


Ponieważ sernik piekłam w dniu, gdy byłam dość zmęczona i pierwotnie nie chciałam robić dwóch rodzajów polewy, to jednak cieszę się, że przemogłam swoje lenistwo, gdyż efekt był pierwszorzędny: słodka polewa śmietankowa i kwaśna polewa truskawkowo-porzeczkowa, okazały się przepyszne (naprawdę warto poświęcić trochę czasu na przetarcie owoców przez sitko, choć bardzo nie chciało mi się tego robić). Cóż pozostaje mi zaprosić was na ten przepis, a jeśli zdecydujecie się go zrobić, to pamiętajcie, nie rezygnujcie z niczego - warto zrobić przepis w całości:)

Spód
  • 1 i 1/2 szklanki bułki tartej
  • 1/4 szklanki przesianego cukru pudru
  • 6 łyżek rozpuszczonego masła
Masa serowa (wszystkie składniki powinny mieć temperaturę pokojową)
  • 3/4 szklanki rodzynek
  • 1 łyżka mąki pszennej
  • 70 dkg sera białego mielonego
  • 4 jajka
  • 1 szklanka cukru
  • 1 i 1/2 esencji waniliowej
Polewa śmietankowa
  • 2 łyżki śmietany 18%
  • 3/4 szklanki cukru pudru
  • 1/2 łyżeczki mleka
  • kilka kropelek olejku waniliowego
Polewa owocowa
  • 1/2 szklanki wody
  • 1 szklanka truskawek (świeżych lub mrożonych)
  • 3/4 szklanki czarnych (lub czerwonych) porzeczek (świeżych lub mrożonych)

Oczywiście zaczynamy od przygotowania spodu. Do roztopionego masła dodajemy bułkę tartą i przesiany cukier puder - dokładnie mieszamy. Masę przekładamy do tortownicy wyłożonej papierem do pieczenia i ugniatamy. Pieczemy przez 15 minut w 150 stopniach. Po upieczeniu studzimy, pamiętajmy by masę serową wylać dopiero na wystudzony spód.

W tym czasie przygotowujemy masę serową. Na początku kroimy rodzynki na mniejsze kawałki. Dodajemy je do sera i mieszamy. Następnie jajka ucieramy na bladożółtą masę, nie przerywając ucierania powoli wsypujemy cukier i dajemy esencję waniliową. Masę jajeczną dodajemy do masy serowej i dokładnie mieszamy. Całość przelewamy do tortownicy i pieczemy przez około 40-50 minut w 150 stopniach. Upieczony sernik studzimy, a w tym czasie przygotowujemy polewy.

Aby zrobić polewę śmietankową w rondelku mieszamy wszystkie składniki, gotujemy na wolnym ogniu, aż składniki się połączą i powstanie jednolita masa. Polewę wylewamy na ostudzone ciasto.

Aby zrobić polewę owocową, wrzucamy owoce do garnuszka, dolewamy wodę i gotujemy do momentu jej wyparowania, mieszając i uważając, by owoce się nie przypaliły. Następnie owoce blendujemy na jednolitą masę, a potem przecieramy przez sito, by oddzielić nasiona i skórki. Tak przygotowaną polewą polewamy sernik.

Ciasto najlepiej schłodzić w lodówce lub całą noc w lodówce.


Smacznego!


6 komentarzy:

  1. Rzadko cokolwiek komentuję, ale tego sernika po prostu się nie dało nie skomentować. Siedzę i gapiąc się na ekran, ślinię się na klawiaturę. Po prostu boski!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Ślinka cieknąca na klawiaturę to najlepszy komplement, jaki mogło dostać ciasto;) :)

      Usuń
  2. Dominika to cudo! Nigdy nie robiłam sernika, ale wkrótce się to zmieni ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że inspiruję:) Czekam na informację, czy smakował;)

      Usuń
  3. Upieklam zgodnie z przepisem. Sernik przepyszny. Także przepis trafił do mojej listy ulubionych :)

    OdpowiedzUsuń