poniedziałek, 24 lutego 2014

Nowoczesne zasady odżywiania

Dziś trochę mniej kulinarnie za to o zdrowym odżywianiu. Może to was zdziwi, bo nigdy o tym nie pisałam, ani nie manifestowałam swojego zainteresowania tym tematem, na dodatek w przepisach na blogu pojawiają się zarówno słodycze z cukrem jak i mięso. Dlatego już tłumaczę o co chodzi :)

Staram się jeść zdrowo, wybieram tak zwane lepsze zło, bo na razie nie jestem gotowa przerzucić się na w pełni ekologiczne jedzenie, jednak staram się jeść sezonowo, czasem kupuję warzywa prosto od rolnika, staram się stosować olej kokosowy, słodycze robię samodzielnie, żeby nie karmić się tymi sklepowymi, na dodatek jakieś 10 lat temu miałam w swoim życiu około 5-letni okres diety bezmięsnej, który bardzo dobrze wspominam, choć moja ówczesna wiedza na temat wegetarianizmu, zastępników mięsa czy ogólnie zdrowego odżywiania była bardzo nikła. Przyznam szczerze, że tęsknię za tym czasem, ale teraz chyba przez wygodnictwo trudno mi z tego zrezygnować, choć wiem, że dużo lepiej zorganizowałabym tę bezmięsną dietę.

Temat zdrowego odżywiania zaczął samoistnie wdzierać się do mojego życia, a to trochę za sprawą pracy, otaczających mnie ludzi (znajome, które przechodzą na weganizm, bądź matki starające się karmić swoje dzieci jak najlepiej), czy przez lektury… Zaczęło się od „Jeść przyzwoicie” – autoeksperyment autorki, która przechodzi na różne rodzaje diet m.in. na weganizm, przez „Zamień chemię na jedzenie” – informacje o tym, co zawierają produkty spożywane przez nas na co dzień, kolejną książką są „Nowoczesne zasady odżywiania” (tytuł oryginału The China Study) autorstwa T. Colina Campbella. Od razu ostrzegę, że nie jest to książka łatwa w odbiorze i do czytania "do poduszki", lektura tej publikacji wymaga skupienia i uwagi – przynajmniej ode mnie tego wymagała.


Książka to wynik badań, które autor przeprowadził na grupie 6, 5 tys. mieszkańców chińskich i tajskich prowincji, dotyczących odżywiania. Założeniem było porównanie roślinnej diety badanych osób z bogatą w tłuszcze i białka dietą mieszkańców Zachodu, czyli każdego z nas. Ogólne wnioski brzmią następująco: wyeliminowanie produktów odzwierzęcych z diety, wydłuża długość życia i poprawia jego jakość, a także zmniejsza ryzyko występowania chorób cywilizacyjnych, takich jak: otyłość, cukrzyca, nowotwory itp. Autor wysnuwa nawet tezy, że choroby te mogą ustąpić po zmianie diety na roślinną. I to są te momenty książki, które traktuję z pewną dozą ostrożności. Może to być bardzo osobiste odczucie, gdyż daleka jestem od wszelkiego rodzaju radykalizmów i wciąż staram się znajdować złoty środek i umiar, bo taką drogą staram się kroczyć.


Wracają jednak do książki. Wszystko co w niej przedstawiono wygląda bardzo rzetelnie. Dużo teoretycznych treści uzupełnionych o statystyki, tabele i wykresy prezentujące wyniki wieloletnich badań. Są też bardziej praktyczne fragmenty, m. in. „Osiem zasad zdrowia i odżywiania” czy ogólne rady dotyczące odżywiania, np. wyeliminowania mięsa. Moim zdaniem najciekawsze i najbardziej przydatne są dwie części książki, właśnie ta, która porusza zasady odżywiania oraz ta o chorobach cywilizacyjnych i sposobie odżywiania. To wiedza, z którą powinien zapoznać się każdy, komu nie jest obojętne jego zdrowie, a także każdy, kto choć przez chwilę zastanowił się, co kładzie na talerzu. Książka daje do myślenia, więc naprawdę warto się z nią zapoznać i choć w minimalnym stopniu postarać się zastosować do tych wskazówek, bo przecież wybierając zdrowe odżywianie, nie mamy nic do stracenia, a zyskać możemy naprawdę wiele.

Dla chętnych kilka przykładowych stron znajdziecie na stronie wydawnictwa Galaktyka.


6 komentarzy:

  1. Ależ jestem ciekawa tej książki :)
    Ja też zaczynam zmieniać nawyki żywieniowe i dzięki temu czuję się szczęśliwsza :) !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto przeczytać, choć jak pisałam nie jest najłatwiejsza w odbiorze. Ja też się staram zmieniać nawyki choć nie jest to łatwe:)

      Usuń
  2. O, masz tę książkę! Muszę w końcu też ją przeczytać - kojarzę ją z innych źródeł jako "must know"!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nowoczesne zasady odżywiania Campbella są na Allegro w wersji pdf za 13zł !! :)

      Usuń
  3. Jestem wiele fajnych zasad dotyczących zdrowego odżywiania, ale czasami naprawdę ciężko trzymać się całego planu, jeśli jest się zabieganą osobą. Na szczęście są takie opcje, jak cateringi, które codziennie dostarczają odpowiednią ilość posiłków. Mnie akurat zainteresowała oferta https://www.lightbox.pl/ i dowożą do mojego miasta.

    OdpowiedzUsuń