sobota, 3 maja 2014

Ciasto z rabarbarem

Już maj, już czas na ciasto z owocami, już czas na rabarbar! Rabarbar nieustannie kojarzy mi się z wiosną i z majem. Ciasto z rabarbarem, czy to kruche, czy drożdżowe, czy biszkopt, to chyba pierwsze owocowe ciasto, które piekę po zimie. Rabarbar może w nim występować samodzielnie, mogę łączyć go z truskawkami, z konfiturą różaną lub z bezą. W tym roku ciasto jest kruche (przepis wzięłam z książki Ani Włodarczyk - "Zapach truskawek", która towarzyszy podczas tej majówki), zaś za dodatek posłużył mi dżem truskawkowy mojej mamy. Ciasto wyszło bardzo kruche, a kwaśny smak rabarbaru łamie słodki dżem truskawkowy... palce lizać!:)

  •  
  • 300 g mąki pszennej
  • 100 g cukru pudru
  • 200 g masła
  • 1 jajko
  • 4 łodygi rabarbaru
  • 3 łyżki dżemu truskawkowego
  • cukier puder do posypania


Mąkę i cukier puder przesiewamy do dużej miski lub na stolnicę, dodajemy całe jajko i pokrojone w kostkę masło. Wszystkie składniki szybko zagniatamy. Formujemy kulę i wkładamy na pół godziny do lodówki.
W tym czasie obieramy rabarbar i kroimy na kawałki. Blachę do tarty lub tortownicę smarujemy masłem (można opcjonalnie posypać bułką tartą). 

Po półgodzinie wyjmujemy ciasto z lodówki, wałkujemy i wykładamy nim blaszkę, robiąc brzegi do 2 cm wysokości. Ciasto, które zostanie można wykorzystać do zrobienia kruszonki, więc wkładamy je do lodówki). Ciasto w blaszce nakłuwamy widelcem i wkładamy jeszcze na 10 minut do zamrażalnika. W tym czasie nagrzewamy piekarnik do 190 stopni. 

Ciasto pieczemy w tej temperaturze przez 10 minut (można obciążyć je dodatkowo kulkami ceramicznymi lub fasolą). Po tym czasie podpieczone ciasto smarujemy dżemem, wykładamy rabarbar i posypujemy kruszonką (lub robimy kratkę) z pozostałego ciasta.

Temperaturę zmniejszamy do 180 stopni i pieczemy ciasto jeszcze 30-40 minut.

Upieczone i wystudzone ciasto posypujemy cukrem pudrem.


Smacznego!

3 komentarze:

  1. ŚLINKA MI CIEKNIE, SKĄD RABARBAR? MUSZE POSZUKAC W SKLEPIE, NAROBIŁĄS MI SMAKU!!!
    ;-)))

    POZDRAWIAM!!

    ZAPRASZAM TEŻ DO SIEBIE

    WWW.SMYKWKUCHNI.BLOGSPOT.COM

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rabarbar już jest dostępny, nawet u mnie w osiedlowym sklepie był:)

      Usuń
  2. rabarbar pięknie wygląda przez okienka - serdeczności :):):)

    OdpowiedzUsuń